Oavsett vad man säljer eller vill lansera brukar det talas om att man skall hitta ett behov som man kan tillgodose. Detta är inte någonting som ser annorlunda ut när det kommer till profilreklam. Tvärtom är detta ett produktområde när man verkligen behöver fylla ett behov i stunden. Det är långt ifrån alltid man kan definiera vad som krävs i varje given situation, men att fokusera på nyttoprodukter som användaren direkt kan ta med sig, är ofta en bra strategi. Av alla de profilprodukter som finns tillgängliga är därför pennor och vattenflaskor klassiker som håller sig kvar trots att vi i allt högre utsträckning går mot en digital plattform. Pennor som profilreklam är på många sätt mer än bara pennor. Det handlar om användbara visitkort som kan följa med från ett mötesrum till nästa. Här är behovet tydligt! Oavsett om någonting skall noteras eller skrivas under, behövs pennor som alltid fungerar och som ligger bra i handen. Kan man trycka upp sådana utgör de perfekt presentreklam.
Fokus och vatten
Det finns en stark koppling mellan vatten och fokus. I takt med att vi får vätskebrist förlorar vi förmågan att fokusera på komplexa uppgifter samtidigt som inlärningsförmåga sjunker drastiskt. Att servera kaffe eller vätskedrivande läsk på ett möte kan därför innebära att alla deltagare sakta men säkert tappar sin produktivitet även om man i stunden kan uppleva någonting annat. Vattenflaskor som profilreklam har ett helt annat budskap och fokuserar på att tillföra det som faktiskt gör arbetet bättre och mer effektivt! Det finns många olika sorters vattenflaskor att fokusera på när man väljer ut vilka man vill använda som profilreklam. Från enklare pet-flaskor till mer exklusiva och återanvändningsbara alternativ.
Den som vill få mottagaren att bära med sig reklamen ut i vardagen bör satsa på någonting iögonfallande och kvalitativt. Detta har visat sig göra skillnad i hur benägna vi är att ta med oss någonting. Det innebär också att mottagaren kontinuerligt påminns om företaget vilket kan ha ett försprång när deras tjänster behövs. Paraplyer är ett annat behov som är enkelt att tillgodose. Företagsemblemet kan då också bygga en känsla av tillhörighet då man letar efter sitt favoritparaply.