Det går inte att komma ifrån det faktum att många elcyklar är betydligt tyngre än traditionella cyklar. Den genomsnittliga elcykeln väger cirka 20 kg, och vissa väger uppemot 25 kg. Det är med andra ord en hel del cykel att bära runt på, särskilt om du bor några trappor upp eller behöver lyfta in cykeln i tunnelbanevagnen. Varför är elcyklar egentligen så pass tunga?
När man lägger till ett motordrivet system på en cykel gör man just detta: lägger till saker. Elcyklar har alla de komponenter som vanliga cyklar har, plus att de dessutom har en motor, ett batteri, någon form av sensor som känner av hur mycket du trampar o.s.v. Det gör att vikten ökar en hel del. Dessutom gör tillverkarna ofta ramen kraftigare för att den ska klara av den ökade vikten av de olika delarna, samt gör vissa komponenter tyngre (t.e. hjulen), för att cykeln inte ska braka ihop när du använder den. Allt detta ger en högre totalvikt.
Motorsystemet ökar ofta vikten med upp till 8 kg. Själva motorn väger vanligtvis mellan 3 och 4 kg, men vissa motorer är tyngre än så. Batteriet väger mellan 2 och 3,5 kg beroende på kapacitet och konstruktion. Ju mer batterikapacitet, ju mer väger batteriet generellt sett.
Är lättare cyklar snabbare än elcyklar?
Lättare cyklar såsom racercyklar kan många gånger vara snabbare än elcyklar. Men den främsta fördelen med elcyklar är inte topphastigheten, utan att du kan ta dig omkring med mindre ansträngning, samt att du kan ge dig ut på en cykeltur utan att behöva oroa dig för att ta ut dig själv för mycket. Med det sagt är elcyklar sannolikt snabbare vid klättringar uppför branta backar än traditionella cyklar. Där kommer den extra kraften som en elcykel erbjuder väl till pass!
Om du aldrig behöver lyfta eller bära din cykel kommer du förmodligen inte märka den extra vikten på daglig basis, såvida du inte får slut på batterikraft förstås. Att leda en elcykel är faktiskt inte särskilt tungt och många elcyklar har en funktion som underlättar när du tvingas leda din cykel.